Optikon takahuoneessa ja vähän muutakin

12.11.2020

Optikon takahuoneessa

Optikon takahuoneessa tehdään paljon päivän töitä. Asiakas näkee vain mitä myymälän puolella tai näöntarkastuksessa tapahtuu, mutta ennenkuin silmälasit ovat valmiit asiakkaalle luovutettavaksi, teen monta työvaihetta takahuoneessa.

Silmälasien myynti alkaa näöntarkastuksen jälkeen siitä, että valitaan asiakkaalle kehykset ja linssit. Sen jälkeen menen koneelle, avaan lukijan ja linssitehtaan ohjelman, syötän linssitiedot ja lukija lukee kehyksen mitat. Tämän jälkeen minun pitää katsoa, onko linssillä sopia kaarevuus kehykseen ja minkä paksuiset linsseistä tulee. Ohjelmalla voin myös verrata erilaisia linssivaihtoehtoja. Koska olen aiemmin hionut linssejä, minulla on hyvä käsitys siitä, millainen linssi sopii millaisiin kehyksiin, varsinkin jos voimakkuutta on paljon.

Kun tilaus on tehty, linssit tulevat muutaman päivän tai viikon kuluttua, kiinnitän ne kehykseen. Tässä vaiheessa saatan joutua pienentämään linssiä käsitahkolla, mutta sitäkin olen tehnyt koko optikkourani ajan, niin se sujuu vanhalla rutiinilla. Kun linssit ovat paikoillaan, tarkistan mitoitukset ja linssin istuvuuden kehykseen, mittaan voimakkuudet, puhdistan ja suoristan silmälasit luovutuskuntoon. Nyt koronan aikaan toimitusten kesto vaihtelee johtuen kuljetuksista. Linssitehtaat toimivat kutakuinkin normaalisti.

Ilmoitan aina asiakkaalle tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun lasit ovat noudettavissa. Asiakkaan tullessa hakemaan laseja, sovitan kehykset kasvoille istuviksi, tarkistan nenäkappaleen tai -tyynyjen istuvuus, taivutan korvan takaa sopivaksi. Myymälässä käyttäjä saa mukaansa asiakaskortin, josta ilmenee silmälasien vahvuudet ja linssityyppi, samoin käymme läpi hoito-ohjeet. Ja tietysti sen tärkeimmän, miten lasella näkee ja miltä ne tuntuvat.

Optikon työstä aika iso osa on ”näkymätöntä työtä”, mutta sitäkin tärkeämpää, että asiakas saa hyvin toimivat silmälasit. Pienessä liikkeessä on mukavaa olla töissä, kun työt ovat monipuoliset eikä yksikään päivä tai asiakas ole samanlainen. Yrittäjänä teen kaikkea muutakin, kuten kirjanpitoa, taloushallintoa, tilaan kehyksiä, teen markkinointia, siivoan ja somistan.

Tänä vuonna olen myös opiskellut taas yhtä ammattitutkintoa. Aloitin opiskelun vuosi sitten ja nyt syksyllä teen viimeisen osion, joka on asiakaskokemuksen kehittäminen ja palvelumuotoilu. Opinnot ovat mukavaa vaihtelua optikon työpäivään, vielä kun olisi päässyt livenä etäpäiviin, mutta käy se zoomillakin.


Näkemisiin,
Minna
Kruunu Optiikan optikko