Optikon normipäivä

11.5.2022

Optikkona omassa yrityksessä päivään mahtuu jos jonkinlaista hommaa. Moni varmaan ihmettelee, kun minua ei näy liikkeen puolella, niin takahuoneessa tapahtuu sitäkin enemmän.

Aamu alkaa yleensä tietokoneen käynnistämisellä, katson päivän postit, vastaan niihin tai laitan meilit talteen parempaa ajankohtaa varten. Yleensä teen kaikki hommat aina järjestyksessä, jos niitä vetkuttaa, ne unohtuu johonkin ”pinoon” ja jää tekemättä. Kävin joitakin vuosia sitten yhden business akatemian koulutuksen, jossa puhuttiin ajanhallinnasta, sieltä jäi monta hyvää juttua, joita vieläkin toteutan eli ainakin se, että tee työt heti, mikäli mahdollista.

Aamupäivällä teen yleensä vähän aikaa paperihommia, kuten maksan kyseisen päivän laskut. Sitten saatan suunnitella markkinointia ja laittaa jonkun postauksen someen. Yritän etsiä meidän alalta laadukkaita kuvia ja mainosmateriaalia, onnekseni verkostoistani löytyy mahtava graafikko, joka suunnittelee meidän mainokset.

Takahuonetöiden lomassa pitää toki palvella asiakkaita, tehdä näöntarkastuksia, myydä silmälasit, korjata vääntyneet aisat tai opastaa piilolasien käytössä, siis optikon perustöitä.

Jos minulla on näöntarkastus, siinä menee aikaa jotakuinkin puoli tuntia, sen jälkeen valitaan asiakkaalle kehys ja siihen tarkoituksen mukaiset linssit. Kaiken tämän jälkeen, tilaan linssit lukijalla ja jään odottamaan niitä, jotka tulevat välillä parin päivän päästä, välillä viikon kuluttua. Kun linssit saapuvat, kiinnitän ne kehykseen, tarkistan voimakkuudet ja mitoituksen. Samalla taivutan silmälasit sellaiseen kuntoon, että ne voi antaa asiakkaalle.

Laseja noudettaessa, sovitan ne vielä asiakkaalle sopiviksi, taivutan aisat korvan takaa ja laitan nenätyynyt kohdilleen. Taivutan yleensä silmälasit tosi tarkasti, ettei asiakas joudu montaa kertaa tulemaan meille, kun lasit painavat tai valuvat nenälle. Näin säästyy sekä asiakkaan että optikon aikaa.

Kun on yrittäjäksi ryhtynyt, pitää tehdä kaikenlaista. Olen siis liikkeen optikko, somistaja, siivooja, markkinoija, laskuttaja, ostaja, somettaja ja vaikka mitä. Joitakin palveluita on ostettava, kun omat taidot eivät riitä. Onneksi on vuosien varrella tullut hyviä verkostoja, joilta saa apua tarvittaessa, kuten vaikka naisyrittäjät, kollegat ja naapuriyrittäjät.

Optikon päivään mahtuu kaikenlaista, yhtään samanlaista asiakasta ei ole, eikä yhtään samanlaista päivää, siinä tämän ammatin suola.

Palvelu on se, mihin olen panostanut kaikki nämä vuodet. Meillä on paljon pitkäaikaisia kanta-asiakkaita, jotka palaavat liikkeeseen asioimaan vuodesta toiseen. Kiitos meidän selviytymisestä korona-ajasta kuuluukin heille. Ja minulla on aina aikaa rupatella hetki jos toinenkin ja kysellä kuulumiset.


Keväiset terkut,

Optikko Minna