Ihania asiakkaita

2.11.2018


Päätin pari vuotta sitten, osaksi opiskeluani, perustaa blogin.

Päätin pari vuotta sitten, osaksi opiskeluani, perustaa blogin. Nimeksi valikoitui kyselyn jälkeen www.optikolla.fi. Blogin tarkoitus on kertoa optikon työstä, myymälän ja takahuoneen tapahtumista, näkemisestä, uutuustuotteista ja silmälasitrendeistä.

Olen aina ollut huono kirjoittaja enkä ole edes tykännyt kirjoittaa, mutta nyt ajattelin mennä oman mukavuusalueeni ulkopuolelle. Huomaan, että päässäni kirjoitan tekstin sujuvasti, mutta sanoja en saa paperille. Kouluaikoina katselin, kun vierustoverini kirjoitti kynä sauhuten, kun minä vasta teroittelin kyniä. Näin se on aina ollut, mutta muutos tapahtukoon.

Olen kerännyt valmiiksi aiheita ja tekstejä, joista yritän kirjoittaa luettavaa tekstiä. Suurin osa jutuista on diipadaapaa, sekavaa tekstiä, jota ei ole mielenkiintoista lukea. Minun on vaikeaa kirjoittaa ammattitekstiä asiakkaalle ymmärrettävään muotoon, kun asia on itselleni selvää, mutta ei lukijalle.

Kun kerroin ongelmastani, avukseni tuli ihana pitkäaikainen asiakkaamme. Toimittajana hän luki blogijuttujani ja antoi rakentavaa palautetta: nasevampia ja lyhyempia otsikoita, itsestään selvyydet pois, ei täytesanoja, ehkä lyhyempiä juttuja. Toinen asiakas ”oikoluki” pari juttua näkemisestä ja linsseistä ja kommentoi, ettei ymmärtänyt paria kohtaa. Yritän oppia palautteista ja kirjoittaa selkokielellä optikon palveluista ja tuotteista.

Vielä jonakin päivänä saatan pitää kirjoittamisesta. ”Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla”, sanoi asiakkaani.

Kiitos, Pirkko ja Merja, kannustuksesta ja motivoivista vinkeistä.

Syysterveiset,
Minna,
optikko Kruunu Optiikasta